پایگاه مقاومت شهید همت استان کرمانشاه

وبلاگ رسمی پایگاه شهید همت استاد کرمانشاه

پایگاه مقاومت شهید همت استان کرمانشاه

وبلاگ رسمی پایگاه شهید همت استاد کرمانشاه

پایگاه مقاومت شهید همت استان کرمانشاه
بایگانی

1. پیشگفتار:
به منظور حراست از دستاوردهای نظام مقدس اسلامی و مقابله با جنگ نرم سازمان بسیج مستضعفین از ابتدای سال جاری طرح بزرگ صالحین را در نیمی از پایگاه های مقاومت بسیج محلات به مرحله اجرا درآورده است. در این طرح با تغییر رویکرد تجهیزات محوری به انسان محوری، سعی خواهد شد کادر سازی مدیریتی لازم برای اداره آینده کشور از میان جوانان و نوجوانان مسجدی صورت پذیرد.
همچنین در این طرح حلقه های تربیتی با محوریت مربیان توانمند و خبره در مساجد تشکیل می شود و انتقال معارف دینی و بصیرت دهی به افراد جزء ارکان اصلی و اساسی به شمار می آید.

2. برخی رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که مبنای برنامه ریزی تربیتی در طرح صالحین می باشد عبارتند از:

 

  1. ایمان کمتر در کلاس بدست می آید، بیشتر از همه در رفتارها و در سوق آنها به نماز، عبادت، ذکر، تضرع و توسل به دست می آید.
  2. جوانها، از معارف بلندی که جزء بهترین آنها آثار شهید مطهری است حتما استفاده کنید.
  3. یک مجموعه فکری درست بکنید، از آدمهای مطمئن یک مجموعه اندیشه ورز.
  4. بهره گیری از نیروهای عاطفی در فعالیت های عقلی
  5. جوانان اول باید احساس مسئولیت کنند، مثل پرکاهی در امواج حوادث نباشند.
  6. ای بسا با تشکیل کلاس، معلومات فرد را از دین بالا می بریم، در حالی که ایمان او بیشتر نشده است. باید معلومات دینی هم بالا برود.
  7. باید آنچنان خود را بسازید که مثل شمعی پروانه ها را به دور خود جمع کنید.
  8. بسیجی می تواند محور باشد، بیست نفر را به دور خود جلب کند.
  9. انسان برجسته در میدان رزم، دارای بنیه فرهنگی، خود جوش در عرصه سیاست، توانا در تبلیغ دین، باید اینگونه افراد درست کنید.

3. دیدگاه فرمانده کل سپاه پاسداران سردار جعفری در خصوص طرح صالحین

طرح صالحین اقدامی محوری، عمده و اساسی رده های نیروی مقاومت بسیج در راستای ارتقاء سطح کیفی معنویت و بصیرت بسیجیان می باشد و این همان 70 درصد کار مهم است که باید در سطح گسترده بسیج انجام شود. ازنظر ما طرح صالحین با تمام ظرافت هایی که دارد مهمترین مأموریت فرهنگی و معنوی ما می باشد.

4. چگونگی اجرای طرح صالحین
اجرای طرح با تشکیل حلقه های تربیتی به تعداد 15 تا 20 نفر در مسجد شکل می گیرد که یک نفر مربی مطالب مربوط به مسائل تربیتی و سایر موضوعات روز را به افراد ارائه می دهد.
مباحث بصورت مباحثه طرفین پیش می رود و افراد هر سوالی داشته باشند از استاد یا مربی می پرسند و پاسخ سوالات خود را در یک فضای دوستانه و صمیمی دریافت می نمایند و در نهایت تمامی مباحث و مطالب با هدایت و راهنمایی استاد جمع بندی می شود. مهم ترین رکن طرح ، ارتباط مربی یا استاد با اعضای گروه به صورت یک حلقه متصل در فضای خارج از جلسه می باشد و در این صورت است که حلقه تربیتی مفهوم پیدا می کند. بهترین حلقه تربیتی آنست که مربی در هر شرایطی بتواند با گروه به سهولت در ارتباط باشد و با آنها ارتباط معنوی و عاطفی داشته و کارهای تربیتی خود را دنبال کند.

5. برخی اهداف طرح صالحین

  • تعالی معنوی توأم با رشد ایمان آگاهانه و بصیرت بسیجیان
  • تعلیم و تربیت مدیران و مربیان شایسته و کارآمد در عرصه های مختلف تربیتی، فرهنگی و ...
  • تقویت باور های دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی در میان آحاد بسیجیان ...

عناصر اصلی مجری طرح در پایگاه های مقاومت بسیج در مساجد عبارتند از:

  • امام جماعت مساجد
  • فرمانده پایگاه
  • مربیان تربیتی

6. مراحل انجام طرح صالحین

  • مرحله اول: جذب
  • مرحله دوم: تثبیت
  • مرحله سوم: رشد و سازماندهی


7. پیشینه اجرای طرح صالحین

این طرح برگرفته از تشکیل حلقه های تربیتی و معرفتی در مساجد صدر اسلام می باشد که طی سه دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از مساجد فعال فرهنگی کشور صورت پذیرفته است. طراح اصلی این طرح در وهله اول جوانان با انگیزه و آرمان گرای شهر شهید پرور اهواز به شمار می آیند که فعالیت های تربیتی فراگیر و گسترده ای را در اکثر مساجد این شهر اجرا و به گونه ای در زمینه جذب جوانان و نوجوانان موفق عمل کرده اند که در برخی مساجد این شهر در هر نوبت نماز جماعت بالغ بر 600 جوان و نوجوان شرکت می کنند.
ثبات قدم و عزم و اراده جدی فعالان فرهنگی مساجد اهواز در ادامه باعث شد که این طرح به عنوان طرح استراتژیک نیروی مقاومت بسیج در مقابله با جنگ نرم در کلیه پایگاه های مساجد محلات کشور به مرحله اجرا درآید.

مخاطبان طرح:
اصلی ترین مخاطبان طرح صالحین متربیان حلقه های تربیتی (درابتدا جوانان و نوجوانان علاقه مند هر محله) می باشند. اما برای اجرای طرح صالحین می توان کلیه رده های سنی شامل کودک، نوجوان، جوان، بزرگسالان و حتی افراد مسن را در حلقه های تربیتی قرار داد.

محوری ترین اقدام طرح صالحین:
برقراری ارتباط عاطفی با مخاطب به منظور ارتقاء پایگاه های معرفت دینی و تغییر رفتار وی متناسب با آموزه های اسلام و انجام اوامر و ترک نواهی شارع مقدس.
شایان ذکر است ستاد های طرح صالحین سپاه نواحی استان مستقر در کلیه شهرستان های خراسان رضوی آماده پاسخگویی به سوالات مخاطبان طرح و دریافت نقطه نظرات و پیشنهادات دلسوزان نظام مقدس اسلامی و فعالان عرصه های تربیتی و فرهنگی مساجد می باشند.

منبع: وبلاگ پایگاه شهید دانشفرمند

 

 
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">