پایگاه مقاومت شهید همت استان کرمانشاه

وبلاگ رسمی پایگاه شهید همت استاد کرمانشاه

پایگاه مقاومت شهید همت استان کرمانشاه

وبلاگ رسمی پایگاه شهید همت استاد کرمانشاه

پایگاه مقاومت شهید همت استان کرمانشاه
بایگانی

بسیج دانشجویی یکی از زیر مجموعه‌های نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که اعضای آن از دانشجویان تشکیل می‌ شود. که در تاریخ دوم آذر ماه 1367، بنیان‌ گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) طی پیامی عارفانه، روشنگرانه و توأم با آینده نگری دقیق که منبعث از بیش عمیق ایشان بود در آستانه ی سالگرد بسیج مستضعفین فرمان تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را به عنوان یکی از ضروری ترین تشکل ها صادر نمودند و ضمن درخواست دفاع از انقلاب و اسلام در مراکز دانشگاهی و حوزوی، خواستار پاسداری از اصول تغییر ناپذیر «نه شرقی و نه غربی» شدند و ضمن دعوت به اتحاد و یگانگی حوزه و دانشگاه چشم انداز ایجاد حکومت بزرگ اسلامی و فتح جهان توسط اسلام را فرا روی مشتاقان و رهروان اسلام ناب محمدی(ص) قرار دادند. متن پیام به این شرح است:

«... امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با  تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند، فرزندان بسیجی ام در این مراکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر " نه شرقی نه غربی" باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند. تنها با بسیج است که این مهم انجام می پذیرد، و مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده ی این دو پاسگاه علمی است. حوزه ی علمیه و دانشگاه باید چارچوب های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند. باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است...»

به دنبال این پیام، استفساری از سوی جانشین وقت فرماندهی کل قوا از دفتر حضرت امام خمینی (ره) بعمل آمده که حضرت امام (ره) معین نمایند که متولی اداره ی بسیج دانشجو و طلبه چه ارگانی باشد؟ و مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی در مورخه 12/10/67 نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی را به شرح ذیل پی‌ نوشت نمودند:

«حضرت امام (ره) فرمودند: تشکیل بسیج دانشجو و طلبه به عهده ی بسیج مستضعفین سپاه پاسداران است.»

در آذر ماه 1368 از محضر مقام معظم رهبری پیرامون بسیج دانشجویی استعلام گردید  و معظمٌ له فرمودند: «با بسیج دانشجویی موافقم و آن را لازم و ضروری می‌دانم.» و با رهنمودهای خویش بر محوریت دانشجویان به عنوان متولیان امر بسیج دانشجویی تأکید نمودند.

اهداف و وظایف و شرایط عضویت در بسیج دانشجویی طبق آیین نامه ی اجراییِ صادر شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی معین می‌شود. لذا پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سیزدهم دیماه 1369 مرکز بسیج دانشجویی تهران تأسیس شد و مسئولیت تشکیل دفاتر بسیج را در دانشگاه ها عهده دار گردید. با شکل گیری قانونی بسیج دانشجویی در دانشگاه ها بر اساس توان بالای متکی بر ایمان دانشجویان بسیجی، بسیج دانشجویی به سرعت در این محیط مقدس تشکیل و گسترش یافت. 

 در سال 1376 جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران توفیق دیدار با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را کسب نموده و ضمن بیان بینش ها، نگرش ها و روش های خود دغدغه های خویش را معروض داشتند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار صمیمی و معنوی فرمایشات بسیار مهمی را بیان فرمودند که سرآغاز تحولی بنیادین در بسیج دانشجویی بویژه در عرصه های فرهنگی و سیاسی گردید.

لذا بسیج دانشجویی روز به روز بر کمیت و کیفیتش افزوده می گردید و اقبال عمومی دانشجویان و اخلاص و منطق عمل آن ها، راه را برای خدمتگزاری بیشتر می گشود.

سال 1379 یکی دیگر از سرفصل های تحولی بسیج دانشجویی آغاز شد، در این سال شرکت کنندگان در نهمین نشست سالانه ی بسیج دانشجویی سراسر کشور توفیق دیدار با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را یافته و ضمن بیان دیدگاه های خویش، به استماع سخنان گهربار ایشان شامل رهنمودها و تأیید رویکردهای اعلام شده بسیج دانشجویی نایل آمدند.

 

از اواخر همان سال فعالیت های جدی مبتنی بر رویکرد آینده ‌نگر و استراتژیک آغاز شد که بحمدا... منجر به تغییرات بینشی، نگرشی، روشی و ساختاری در این تشکل گردید.

جلوه های این تحول وجود بالغ بر دو هزار و پانصد دفتر بسیج دانشجویی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بوده که به فضل الهی با گذشت زمان بر انسجام، اثربخشی و پویایی آن در راستای نقش آفرینی شایسته در عرصه های دانشگاه، اجتماع و فرای مرزهای جغرافیایی در ابعاد اعتقادی، فرهنگی، علمی، سیاسی، ورزشی، صنفی و آمادگی های دفاعی می باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">